maandag 8 mei 2017

Het verhaal achter de foto - door Erik Eenkhoorn




Wat een doodnormale foto kan doen.

Schrijven over dingen is niet mijn sterkste punt, maar dit wil ik graag met jullie delen…

Afgelopen juli, 10 juli om precies te zijn, zat ik aan het veer wat ik wel vaker op zondagmiddag doe en helemaal zomers. Na er even gezeten te hebben zag ik in de verte een kleine zeilboot aankomen dus pakte ik mijn camera, telelens erop en probeerde hem mooi op beeld te krijgen. Na een minuut of vijf zie ik een grote tweemaster aankomen en ja, die wilde ik er graag op hebben natuurlijk. Op datzelfde moment komt er een stel aan met een rolstoelfiets. Jongen voorop, korte broek aan en zichtbaar genietend. Die wilde ik er eigenlijk wel bij op hebben staan, dus mijn 50mm lens voor de Canon gedraaid, maar ik durfde de jongen er niet herkenbaar op te zetten, omdat er nog wel eens moeilijk over wordt gedaan als ik dat publiceer. Ik probeer zo van schuinachter het schip en de jongen in één beeld te vangen. Diafragma op f/2.5, de jongen die geniet mooi scherp in beeld en de grote tweemaster er mooi achter, waar hij met plezier naar kijkt.

Deze jongen was Sam Brouwer, een geweldig leuke jongen van toen 5 jaar. Hij had een ernsitge ziekte en genoot erg van het stukje wandelen en fietsen met papa en mama, de thuiszorg of met opa en oma. Een week later vroeg een vriend van Sam, Benno Blokzijl of ik hem de foto wilde mailen: Het was wel een mooie foto. Dus ik Benno die foto gemaild.

Vandaag is het een maand geleden dat Sam is ‘Thuisgehaald’. De dappere strijder mag nu samen met zijn broertje Matthias Boven zijn. En wat hoorde ik tot mijn verbazing: Op de rouwkaart, binnenin stond de foto van Sam aan het veer. En ook dominee Postma gebruikte de foto op een bijzondere manier in zijn moment samen met Sam voor de begrafenis. Sam zat in een rolstoel, maar heeft nu, net als die boot het vrije leven, bevrijdt van zijn ziekte en hij kan nu, net als die grote boot, vrij rondzeilen!

Vanavond kreeg ik de liturgie en de kaart van de ouders thuis. Bijzonder hoe zo’n ‘onschuldige’ foto zo bijzonder kan worden…. Ben er stil van…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten